Alles wat je aandacht geeft, groeit!
Vier tips over het geven van (extra) aandacht aan je vrijwilligers
Tips die je wel extra inspanning kosten en geen extra geld.
Voordat je de tips leest over de verschillende manieren van waarderen van je vrijwilligers, praten we je eerst even bij over een onderzoek waaruit blijkt welke drie factoren mensen motiveert om hun (vrijwilligers)werk met plezier uit te voeren. De drie factoren zijn:
1. Autonomie, dit betekent dat mensen het vrijwilligerswerk mogen uitvoeren op een manier die bij hen past. De ene vrijwilliger vindt het belangrijk dat haar gasten eerst zitten voordat zij hen vraagt of ze iets willen drinken en de andere vrijwilliger vraagt dit terwijl ze haar gasten naar hun stoel begeleidt. Het resultaat is hetzelfde, de weg er naar toe is verschillend.
2. Meesterschap, als je iets doet wat je leuk vindt dan wil je vaak groeien in dit werk zodat je het vrijwilligerswerk nog beter kunt uitvoeren en een ander van dienst kunt zijn. Je motiveert de tuinman door hem handvatten te geven om zijn groente nog beter te kweken of je vertelt de vrijwilliger hoe hij de cliënt het best kan ondersteunen als deze gaat zitten.
3. Zinvol doel, de vrijwilliger heeft al vrijwilligerswerk gekozen wat er voor hem of haar toe doet. Je motiveert de vrijwilliger nog meer om hem dan ook het vrijwilligerswerk te geven waar hij het meest plezier in beleeft. Als een vrijwilliger aangeeft dat zij blij wordt van eten bereiden, laat deze vrijwilliger dit werk dan ook zoveel mogelijk uitvoeren en kijk bijvoorbeeld of je iemand anders de tafel kunt laten dekken.
Wil je meer zien over het onderzoek en het motiveren van mensen, bekijk dan eens het onderstaande animatiefilmpje
Dan nu de 4 tips over wat je kunt doen om extra (gratis) aandacht aan je vrijwilliger te besteden, zodat zij zich nog meer verbonden voelen met jouw organisatie.
Tip 1. Cursussen/workshops volgen (gratis)
Om de vrijwilligers meer 'meesterschap' te geven in hun vrijwilligerswerk, kun je hen gratis cursussen of workshops laten volgen. Wij, Servicepunt Vrijwilligers Schiedam, bieden gedurende het jaar verschillende gratis cursussen/workshops aan voor vrijwilligers. Door de vrijwilliger hierop te wijzen en hem de mogelijkheid te bieden, kan deze zich nog beter ontwikkelen. Wat natuurlijk een positieve weerslag heeft op zijn vrijwilligerswerk. Ons nieuwe cursus aanbod vind je vanaf februari weer op onze website
Intervisie
Organiseer een intervisiebijeenkomst voor je vrijwilligers. Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij medewerkers een beroep doen op hun collega's om mee te denken over persoon- en functiegebonden vraagstukken en knelpunten uit de eigen werksituatie. Dit meedenken gebeurt niet door het aandragen van oplossingen, maar door het stellen van vragen om zo met behulp van eigen analytisch en probleemoplossend vermogen zicht te krijgen op het ingebrachte probleem en hoe hierin te handelen.
Het is een methodiek waarbij de eigen deskundigheid binnen de organisatie wordt benut en verder wordt ontwikkeld met als doel het bevorderen van de kwaliteit van het vrijwilligerswerk. Via deze link lees je allerlei verschillende intervisie methodes.
Tip 2. Complimenten
Het lijkt zo vanzelfsprekend en we hebben er niet altijd erg in, maar mensen groeien van complimenten. En helemaal van complimenten van jou. Je bekrachtigt mensen door hen te zeggen wat zij goed kunnen en geeft hen een fijn gevoel over zichzelf. Benoem je compliment zo specifiek mogelijk en meen het ook echt, dat heeft het meeste effect. Bijvoorbeeld, ik vind dat je zo rustig luistert naar de cliënt. Je laat hem helemaal uitpraten en hebt geen oordeel over wat hij zegt. Ik kan me indenken dat de cliënt zich bijzonder gehoord voelt door jou.
Tip 3. Vrijwilligerspas
De vrijwilligerspas Schiedam Vlaardingen is een cadeau aan alle vrijwilligers uit deze steden. Lokale ondernemers bieden verschillende kortingen aan op hun producten of diensten die de vrijwilligers, na het tonen van hun vrijwilligerspas, ontvangen.
Als organisatie kun je deze pas 2x per jaar aanvragen voor je vrijwilligers bij het Servicepunt Vrijwilligers Schiedam. Over de eerste drukronde van de passen (januari) zijn jullie in de vorige nieuwsbrief geïnformeerd en de tweede ronde is in juni.
Tip 4. Belangstelling
Vrijwilligers zijn net gewone mensen ;) en worden dus ook blij van oprechte aandacht die ze van je krijgen. Net zoals ze het fijn vinden om een compliment van jou te krijgen, zo vinden ze het ook fijn dat je belangstelling voor ze hebt. Vraag eens naar hun (klein)kinderen, een zieke ouder of ondeugende hond of kat. En vraag eens door op het onderwerp. Neem echt even de tijd hier voor. Zo ervaart de vrijwilliger nog meer dat je oprecht bent geïnteresseerd. Het is een kleine moeite met een groot effect.
Ansichtkaart
Stuur bijvoorbeeld een kaartje naar je vrijwilliger als ze jarig zijn, wanneer ze ziek zijn of als je weet dat ze wel een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken.
Meer dan handen Award (Vrijwilligersprijs)
Nomineer een vrijwilliger uit jouw organisatie voor de Meer dan handen Vrijwilligersprijzen. Ieder jaar mogen organisaties een vrijwilliger nomineren om deze extra in het zonnetje te zetten. Deze vrijwilliger dingt dan vervolgens mee om de Vrijwilligersprijs van dat jaar te winnen.
Meer aandacht aan je vrijwilligers is een prachtig voornemen. Zoals blijkt uit de voorgaande tips, hoeft het ook helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. We doen vaak een hoop moeite om nieuwe vrijwilligers te werven en het koesteren van onze bestaande vrijwilligers levert zoveel positieve energie op. En op deze manier houd je je achterdeur ook wat meer gesloten.